Место работы автора, адрес/электронная почта: Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Педагогический институт ; 677000, г. Якутск, пр-т Ленина, 1 ; https://www.s-vfu.ru/
Количество страниц: 5 с.
The article is devoted to the significance of folk tales in family education by the example of Evenk fairy tales. The folk tale in the article is considered as one of the means of moral upbringing of children in the family. The specific feature of the Evenki folk tales is consecrated, where the nationality and clan are proclaimed over one person. One of the frequently occurring features of the Evenki folk tales is the empowerment of a stranger-man belonging to another kind, an enemy, even if it is, for example, a father-in-law and a son-in-law. However, in the Evenki folk tales there is also inconsistency, for example, the phrase “I am Evenki, then you are Evenk”, etc., which shows the establishment of friendly communications of interethnic communities. In all Evenki tales, the genus, family, motherland, nature is paramount. Effective use, as given in the article, with literate principles and attitudes of family upbringing allows you to achieve successful moral education of children and strengthen ties in child-parent relations.
Чапогир, Л. С.
Значение фольклора в семейном воспитании (на примере эвенкийских сказок) / Л. С. Чапогир, В. П. Марфусалова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Педагогический институт // Аргуновские чтения - 2018 : материалы международной научно-практической конференции (workshop), приуроченной к 100-летию дополнительного образования детей в Якутии, 5 апреля 2018 г. / [под общей редакцией У. А. Винокуровой ; редакционный совет: Т. И. Аргунова-Лоу, У. А. Винокурова, А. В. Михайлова и др.]. - Якутск : ИЦ АГИКИ, 2018. - (Культура Арктики ; вып. 6). - С. 758-762.