Федорова Селина Иннокентьевна
Место работы автора, адрес/электронная почта: Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Институт языков и культуры народов Северо-Востока РФ ; 677013, г. Якутск, ул. Кулаковского, 42 ; e-mail: Selina.alekseeva.1997@mail.ru ; https://www.s-vfu.ru/
Публикации 1 - 1 из 1
Количество страниц: 8 с.
Подборки
- Общественные науки. Образование > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- Краеведение. Археология. География. Биографии. История > Биографии. Генеалогия. Геральдика,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- НАУКА ЯКУТИИ > КРАЕВЕДЕНИЕ. ГЕОГРАФИЯ. БИОГРАФИИ. ИСТОРИЯ > Биографии. Генеалогия. Геральдика.
В статье рассматривается наследие Д. М. Говорова-Олонхосут Миитэрэя в современном социокультурном пространстве. Согласно древним учениям, мысль и, особенно, слово, обладают большой созидательной и разрушительной силой, поэтому люди, владеющие этими навыками, считались особыми духовными лидерами наравне с выдающимися шаманами и кузнецами. Благодаря усилиям энтузиаста, записавшего полный текст олонхо, А. Ф. Боярова, мы знаем о его обширном репертуаре, включая олонхо "Мюлджю Беге". Известно, что в 1970-1980-е гг. фольклорное искусство народов России претерпевало упадок. Однако в современных реалиях наблюдается возрождение национального самосознания в форме движения за возрождение традиционной этнической культуры, что приводит к более заметной роли фольклора в общественной жизни, восстановлению его истоков и сохранению традиций. Цель статьи - анализ роли олонхосута в современной культурной среде на примере творчества Д. М. Говорова-Олонхосут Миитэрэя. В данном исследовании применяются историко-типологическое сопоставление и системный анализ современного сказительства. Особое внимание уделяется роли личности олонхосута в контексте современного культурного пространства. Научная новизна статьи состоит в том, что оно впервые рассматривает и анализирует личность олонхосута в контексте современной культурной среды, что до настоящего времени не подвергалось основательному изучению исследователями. Данная работа вносит значительный вклад в понимание роли олонхосута в современной культуре.
The article examines the legacy of Dmitry Govorov - Olonkhohut Miterey in the modern socio-cultural space. According to ancient teachings, thought and, especially, word, have great creative and destructive power; therefore, people who possess these skills were considered special spiritual leaders on a par with outstanding shamans and blacksmiths. Thanks to the efforts of the enthusiast A. F. Boyarov, who recorded the full text of the olonkho, we know about its extensive repertoire, including the olonkho "Mulju Bege." It is known that in the 1970s - 1980s, the folk art of the peoples of Russia was in decline. However, in modern realities, there is a revival of national identity in the form of a movement for the revival of traditional ethnic culture, which leads to a more noticeable role of folklore in public life, the restoration of its origins and the preservation of traditions. The purpose of the article is to analyze the role of the olonkhohut (Olonkho-narrator) in the modern cultural environment using the work of Dmitry Govorov - Olonkhohut Miterey as an example. This study uses historical and typological comparison and a system analysis of modern storytelling. Particular attention is paid to the role of the olonkhohut personality in the context of the modern cultural space. The scholarly novelty of the article lies in the fact that it is the first to consider and analyze the personality of the olonkhohut in the context of the modern cultural environment, which has not been thoroughly studied by researchers to date. This work makes a significant contribution to understanding the role of the olonkhohut in modern culture.
The article examines the legacy of Dmitry Govorov - Olonkhohut Miterey in the modern socio-cultural space. According to ancient teachings, thought and, especially, word, have great creative and destructive power; therefore, people who possess these skills were considered special spiritual leaders on a par with outstanding shamans and blacksmiths. Thanks to the efforts of the enthusiast A. F. Boyarov, who recorded the full text of the olonkho, we know about its extensive repertoire, including the olonkho "Mulju Bege." It is known that in the 1970s - 1980s, the folk art of the peoples of Russia was in decline. However, in modern realities, there is a revival of national identity in the form of a movement for the revival of traditional ethnic culture, which leads to a more noticeable role of folklore in public life, the restoration of its origins and the preservation of traditions. The purpose of the article is to analyze the role of the olonkhohut (Olonkho-narrator) in the modern cultural environment using the work of Dmitry Govorov - Olonkhohut Miterey as an example. This study uses historical and typological comparison and a system analysis of modern storytelling. Particular attention is paid to the role of the olonkhohut personality in the context of the modern cultural space. The scholarly novelty of the article lies in the fact that it is the first to consider and analyze the personality of the olonkhohut in the context of the modern cultural environment, which has not been thoroughly studied by researchers to date. This work makes a significant contribution to understanding the role of the olonkhohut in modern culture.
Илларионов, В. В.
Наследие Д. М. Говорова–Олонхосут Миитэрэя в контексте современного социокультурного пространства / В. В. Илларионов, С. И. Федорова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Вопросы национальных литератур". - 2024. - N 4 (16). - С. 66-73. - DOI: 10.25587/2782-6635-2024-4-66-73
DOI: 10.25587/2782-6635-2024-4-66-73