Место работы автора, адрес/электронная почта: Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Институт психологии ; 677013, г. Якутск, ул. Кулаковского, 42 ; e-mail: nv.matveeva@s-vfu.ru ; https://www.s-vfu.ru/
Область научных интересов: Психология индивидуальности, психология способностей и одаренности, психология образовательного процесса, социальная работа, организация работы с молодежью
ID Автора: SPIN-код: 1634-4306, РИНЦ AuthorID: 961029
Источник: Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". - 2025. - N 1 (37)
Количество страниц: 8 с.
This paper examines differences in the success of solving technical and mathematical problems between young men and women. The purpose of the study is to identify factors influencing the results, as well as to analyze possible reasons for differences between the genders. In recent years, research in psychology and education has begun to focus on differences in success in solving technical and mathematical problems between boys and girls. Statistics show that boys are more likely to perform well in mathematics and engineering, although there are many exceptions among girls who achieve significant success in these areas. The reasons for such differences can be both biological and social. The relevance of the topic is due to the need to understand gender characteristics in education and the importance of creating equal conditions for learning. During the study, quantitative and qualitative analysis methods were used, including testing and surveys among students of various educational institutions. The results show that boys are more likely to demonstrate high results in solving technical problems, while girls show comparable results in mathematical problems. This may be due to different approaches to learning, motivation, and levels of self-confidence. The study also identified the need to adapt educational programs to take into account gender differences to improve the success of all students. In conclusion, the work highlights the importance of improving educational methods and tools to achieve optimal learning outcomes for both boys and girls in STEM disciplines. Given the need to train specialists in the field of natural and technical sciences, as well as recent data on the influence of the social environment on the success of girls and boys in these areas, the topic seems extremely important. The work represents an attempt to empirically study the success of solving mathematical, technical and spatial problems by girls and boys - high school students of rural secondary schools of the Sakha Republic (Yakutia).
Матвеева, Н. В. Различия в успешности решения технических и математических задач юношами и девушками / Н. В. Матвеева, С. Б. Дагбаева ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Забайкальский государственный университет // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". - 2025. - N 1 (37). - С. 68-75. - DOI: 10.25587/2587-5604-2025-1-68-75
DOI: 10.25587/2587-5604-2025-1-68-75
Psychological features of interfile families
Количество страниц: 12 с.
Матвеева, Н. В. Психологические особенности инфертильных семей / Н. В. Матвеева, Г. И. Стручкова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, МБОУ "Алтанская средняя общеобразовательная школа с углубленным изучением отдельных предметов" // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Педагогика. Психология. Философия. - 2022. - N 4 (28). - C. 109-120.
Ответственность: Матвеева Наталья Васильевна (Научный руководитель)
Количество страниц: 8 с.
Баишева, А. Ю. Социальные проблемы молодежи на примере якутских и эвенских семей Верхоянского района PC(Я) / А. Ю. Баишева ; научный руководитель Н. В. Матвеева // Гуманитарные науки в Якутии: исследования молодых ученых. - 2020. - С. 134-141.
Количество страниц: 10 с.
Данилова, Е. А. Гендерные различия в системе ценностных ориентаций в подростковом возрасте (на примере сельской школы) / Е. А. Данилова, Н. В. Матвеева // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". – 2022. – N 1 (25). – C. 5-10.
Количество страниц: 6 с.
- Общественные науки. Образование > Экономика. Экономические науки. Политическая экономия > Труд. Наука о труде. Экономика труда. Организация труда,
- Философия. Психология > Психология,
- НАУКА ЯКУТИИ > ФИЛОСОФИЯ. ПСИХОЛОГИЯ > Психология,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Экономика. Экономические науки. Политическая экономия.
Петров, Г. И. Гендерный фактор в трудовой сфере / Г. И. Петров, Н. В. Матвеева // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". – 2020. – N 3 (19). – C. 53-58.
Количество страниц: 8 с.
Матвеева, Н. В. Особенности личностной сферы успешных людей среднего возраста / Н. В. Матвеева // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". – 2021. – N 3 (23). – C. 45-51.
Количество страниц: 10 с.
- Общий отдел > Информационные технологии. Вычислительная техника,
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- Философия. Психология > Психология,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩИЙ ОТДЕЛ > Информационные технологии. Вычислительная техника,
- НАУКА ЯКУТИИ > ФИЛОСОФИЯ. ПСИХОЛОГИЯ > Психология,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- ШКОЛА > Педагогу > Педагогические науки. Образование > Педагогическая психология,
- ШКОЛА > Педагогу > Педагогические науки. Образование > Начальная школа.
Матвеева, Н. В. Влияние гаджетов на развитие памяти у младших школьников / Н. В. Матвеева // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". – 2021. – N 2 (22). – C. 54-63.
Количество страниц: 8 с.
Experience of attracting rural youth in the industrial sector is the organization of the every year expeditions of young people in the industrial enterprises of the republic, the creation of a program of pre-profile preparation and profile training of senior pupils. These activities contributed to the increase in the share of graduates of the educational institutes with technical direction.
Егорова, В. Н. Опыт привлечения сельской молодежи в промышленную сферу / В. Н. Егорова, кандидат психологических наук, доцент, В. П. Алексеева, аспирант, Н. В. Матвеева, ассистент ; ФГАОУ ВО "Северо-Восточный федеральный университет имени М. К. Аммосова" // Вторая Якутская комплексная экспедиция: начало пути : сборник материалов республиканской научно-практической конференции. – Якутск : Издательский центр СВФУ, 2017. – С. 321-327