Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии = Сonducting lessons on the works of P. A. Oyunsky
Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии = Сonducting lessons on the works of P. A. Oyunsky
Статья в журнале
Народное образование Якутии. – 2025 (С. 36-38)
В статье раскрывается уникальный опыт изучения и воспитания у подрастающего поколения интереса к личности и творческому наследию П. А. Ойунского через реализацию масштабных проектов в МБОО "Черкехская СОШ" Таттинского улуса "Ойуунускай ааҕыылара" "Кэриэһим кэннибэр хааларым кэхтибэт кэрэкэ тылларым..." и "Кинилэр Өрөспүүбүлүкэ саргытын түстээбиттэрэ". Внимание притягивает, во-первых, описание серии уроков, организованных автором еще в 1983 году и проведенных учителями-предметниками Черкехской школы по произвдениям Ойунского. Во-вторых, реализация сетевого проекта с 2020 года, совместно со школами, носящих имя видных государственных деятелей и музеями государственности республики. Автором отмечается важность современного прочтения опыта, идейного и творческого наследия П. А. Ойунского разными поколениями учителей, что отражает живучесть его идей и замыслов, стимулирующих современную молодежь к действиям, созвучным их времени и восприятию мира.
The article reveals the unique experience of studying and nurturing in the younger generation an interest in the personality and creative heritage of P. A. Oyunsky in modern times through the implementation of large-scale projects in Cherkekhs Secondary School of the Tattinsky district "Oyuunuskay aagyylara" "Keriehim canniber haalarym kehtibet kereke tyllarim..." and "Kinilair orospuububluke sargytyn tusteebittere." Attention is drawn, firstly, to the description of a series of lessons organized by the author back in 1983 and conducted by subject teachers of the Cherkekh school on the works of Oyunsky. Secondly, the implementation of the network project since 2020, together with schools named after prominent statesmen and museums of the republic’s statehood. The author notes the importance of a modern reading of the experience, ideological and creative heritage of P. A. Oyunsky by different generations of teachers, which reflects the vitality of his ideas and plans that stimulate modern youth to actions that are in tune with their time and perception of the world.
The article reveals the unique experience of studying and nurturing in the younger generation an interest in the personality and creative heritage of P. A. Oyunsky in modern times through the implementation of large-scale projects in Cherkekhs Secondary School of the Tattinsky district "Oyuunuskay aagyylara" "Keriehim canniber haalarym kehtibet kereke tyllarim..." and "Kinilair orospuububluke sargytyn tusteebittere." Attention is drawn, firstly, to the description of a series of lessons organized by the author back in 1983 and conducted by subject teachers of the Cherkekh school on the works of Oyunsky. Secondly, the implementation of the network project since 2020, together with schools named after prominent statesmen and museums of the republic’s statehood. The author notes the importance of a modern reading of the experience, ideological and creative heritage of P. A. Oyunsky by different generations of teachers, which reflects the vitality of his ideas and plans that stimulate modern youth to actions that are in tune with their time and perception of the world.
Кашкина, Э. Х.
Платон Алексеевич Ойуунускай айымньыларынан уруоктары тэрийии / Э. Х. Кашкина ; МБОО "Черкехская средняя общеобразовательная школа им. П. А. Ойунского" // Народное образование Якутии. - 2025. - N 1 (134). - С. 36-38.
- 1. Пудова Светлана Дмитриевна. О работе методической лаборатории "Оҕонньор кэпсээнэ" = The methodological laboratory “The old man’s tales”
- 2. Сивцева Прасковья Ивановна. Тилда и лонгриды - один из эффективных приемов обучения в современной школе = Tilda and longreads as effective teaching techniques in modern schools
- 3. Корнилова Марианна Дмитриевна, Шестакова Анастасия Иннокентьевна. Сплочение первокурсников: конкурсы и игры как средство формирования студенческого сообщества = Cohesion: competitions and games as a means of forming a student community
- 4. Павлова Марианна Петровна. Лингвистические упражнения на уроках якутского языка в 5 классе как средство коммуникации = Linguistic exercises in Yakut language lessons in the 5th gradeas a means of communication
- 5. Корякина Татьяна Меркурьевна. Кружок "Юный блогер" как средство развития связной речи детей 5-6 лет = The "Young blogger" club as a means of developing coherent speech
- 6. Васильева Сардаана Иннокентьевна. Чинчийэр үлэ - үйэлээх үлэ = Research work as a step into the science
- 7. Васильева Александра Ионовна. Бырайыактааһын - оҕо дэгиттэр сатабылын сайыннарар көдьүүстээх ньыма = Project work as a method for developing a child’s exceptional talents
- 8. Федорова Галина Иннокентьевна, Федорова Александра Алексеевна. Музейный экспонат – фрагмент мачты фрегата "Паллада" как основа для изучения путевых заметок И. А. Гончарова = Museum exhibit - a fragment of the frigate mast "Pallada" as a basis for studying the travel notes of I. A. Goncharov
- 9. Петрова Мидена Гаврильевна. Применение технологии творческих мастерских на уроках якутской литературы и языка как вид работы с одаренными детьми = Creative workshops technology at Yakut literature and language lessons as a type of work with gifted children
- 10. Каженкин-Арчы Уола Рустам Николаевич. Кабинет якутского языка и литературы как условие повышения качества образовательной деятельности = The Yakut language and literature classroom as a condition for improving the quality of educational activities
- 11. Иванова Мария Андреевна. Айар үлэ умсулҕана = Inspiring creative work
- 12. Алексеева Анна Анатольевна. Тѳрѳѳбүт литература – олох кэрэhитэ = Native literature аs the basis of life
- 13. Еремеева Сардана Ивановна, Иванова Екатерина Васильевна, Платонова Сардана Дмитриевна, Попова Лилия Егоровна. "Ыллык" – ааҕар сатабылы сайыннарар босуобуйа (5, 6, 7 кылаас үөрэнээччитигэр аналлаах саҥа ФСҮөЫ ирдэбилинэн сорудахтар, эрчиллиилэр, дьарыктар тиһиликтэрэ) = Reading development manual "Yllyk"
- 14. Гоголева Анна Серафимовна. Кыайыыны уруйдуур хоһооннору өйтөн аахтарыы иитэр суолтата ("Бэстээх Кэскилэ" куруһуок уопутуттан) = The influence of war poems on the education of schoolchildren
- 15. Иванова Екатерина Васильевна. Үөрэнээччини айымньыны киэҥник анааран өйдүүрүгэр уһуйуу = Cultivating a thoughtful reader in literature classes
- 16. Захарова Мария Борисовна. Уникальная домашняя библиотека = Unique home library
- 17. Гурьева Александра Арияновна. Исследование лингвистического ландшафта Республики Саха (Якутия) на примере сельской и городской местности = The linguistic landscape study on the example of rural and urban areas of Yakutia
- 18. Сыромятникова Светлана Иннокентьевна. Дьааҥы поэта В. П. Стручков - Дуулаҕа Дьуһаал олоҥхолорун уратылара
- 19. Константинова Саргылана Федоровна. А. Е. Кулаковскай - Өксөкүлээх Өлөксөй поэзиятыгар уус-уран ойуулуур-дьүһүннүүр ньыма сонун көстүүлэрэ
- 20. Павлова Туйара Владимировна. Якутская и английская литература диалог культур через призму творчества Алексея Елисеевича Кулаковского — Өксөкүлээх Өлөксөй = Yakut and English literature as a dialogue of cultures through the prism of Alexey Kulakovsky’s works
- 21. Герасимова Мария Егоровна. О работе фольклорного кружка "Кыымчаан": приобщение дошкольников к родной культуре = "Kyymchaan" folklore club: introducing preschoolers to their native culture
- 22. Народное образование Якутии, 2025, N 1 (134), 2025, №1 (134)
Войдите в систему, чтобы открыть документ