Этапы и особенности развития высшего педагогического образования Якутии: историко-педагогический дискурс = Projects of the Siberian Governors-General on the Administrative and Territorial Transformation of the Yakut Region (First Half of the 19th Century)
Обложка

Этапы и особенности развития высшего педагогического образования Якутии: историко-педагогический дискурс = Projects of the Siberian Governors-General on the Administrative and Territorial Transformation of the Yakut Region (First Half of the 19th Century)

Статья в журнале

Русский

378(571.56)(091)

10.25693/SVGV.2024.47.2.003

историко-педагогическое исследование; высшее педагогическое образование; особенности и этапы развития; первый вуз Якутии; подготовка учителей; педагогические кадры; система подготовки научных кадров в аспирантуре; historical and pedagogical research; higher pedagogical education; features and stages of development; the first university in Yakutia; teacher training; teaching staff; system of training scientific personnel in graduate school

Северо-Восточный гуманитарный вестник. – 2024. – 2 (47) (С. 37-50)

Статья посвящена историко-педагогическому осмыслению становления и развития высшего педагогического образования Якутии. Новизна предпринятого исследования заключается в обосновании этапов развития высшего педагогического образования. Материалы статьи представляют междисциплинарное исследование, основанное на изучении, анализе, интерпретации документов Национального архива РС (Я), положений, трудов отечественных ученых в области гуманитарных наук. В ходе исследования определены особенности и этапы развития высшего педагогического образования: предпосылки (1808-1909 гг.), истоки (1909-1934 гг.), становление (1934-1956 гг.), классический университет (1956-1996 гг.); педагогическое образование (1996 г. - настоящее время).
The article is devoted to the historical and pedagogical understanding of the formation and development of higher pedagogical education in Yakutia. The purpose of the undertaken research is to determine the stages and identify the features of the development of higher pedagogical education in Yakutia on the basis of historical and pedagogical analysis. The methods are determined by the specifics of conducting historical and pedagogical research and are presented by theoretical analysis, comparison, generalization of literature and sources; discursive analysis of facts, events, phenomena related to the topic being studied. The novelty of the presented article lies in the understanding of the formation and development of higher pedagogical education: archival documents have been introduced into scientific circulation - reports and I.E. Vinokurov's speeches by the Government Chairman of the YASSR, S.F. Popov's memoirs - one of the organizers of higher education in Yakutia, in the context of interpreting the processes of formation of teacher education in Yakutia; the evolution (prerequisites, formation, development, transformation) of higher pedagogical education is presented by substantiating the stages and features of the development of pedagogical education. The significance of the results of the research conducted by the author lies in the enrichment of the content of the history of pedagogy and education of Yakutia with the results of a historical and pedagogical analysis of the development of higher pedagogical education with the identification of features, determination of the main stages of formation and development, the introduction of documents and materials that reveal the specifics of training highly qualified teaching staff for schools in the republic.

Алексеева, И. С.
Этапы и особенности развития высшего педагогического образования Якутии: историко-педагогический дискурс / И. С. Алексеева ; ФГАОУ ВО "Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова" // Северо-Восточный гуманитарный вестник. - 2024. - N 2 (47). - С. 37-50. - DOI: 10.25693/SVGV.2024.47.2.003
DOI: 10.25693/SVGV.2024.47.2.003

Войдите в систему, чтобы открыть документ

Вам будет интересно