Образ духа-хозяйки земли в эпосе олонхо = The image of the spirit-mistress of the earth in the olohkho epic
Обложка

Образ духа-хозяйки земли в эпосе олонхо = The image of the spirit-mistress of the earth in the olohkho epic

Статья в журнале

Русский

398.22(=512.157)

10.25205/2312-6337-2024-1-82-91

Языки и фольклор коренных народов Сибири: научный журнал. – 2024

Статья посвящена исследованию эволюции образа духа-хозяйки земли, являющегося одним из архаических образов в якутском пантеоне божеств. Полифункциональность и многокомпонентность первоначального прообраза отражают синкретическое мировосприятие предков саха, характеризующееся наделением этого образа астральной, растительной, хтонической природой. В текстах эпоса олонхо линия эволюции образа сохраняется по схеме Һназемный локус – подземный локус – наземный локусһ, связанной с развитием хозяйственно-экономического уклада жизни древних людей. В мифологическом образе прослеживается связь с почитанием дерева, огня, матери,тотемистически-промысловым и удаганским культами и культом предков. В образе прослеживаются черты многих этапов его формирования (магизма, фетишизма, хтонизма, зооморфизма, анимизма, антропоморфизма) с сохранением его исконно Һприродныхһ функций в сфере Земли
The article focuses on analyzing how the image of the spirit-mistress of the earth has evolved over time. The study has revealed that the image was created by combining elements from various historical periods. The oldest stratum leads us to the image of the ancient Stone Age civilization, with its polyfunctional and multicomponent nature reflecting the syncretic worldview of ancient people who endowed it with astral, vegetative, and chthonic features. The Neolithic image of perception is associated with the first “offshoots” of functions from a single prototype. Subsequently, genetically related images of the spirits of forest, hunting, vegetative forces, fire, childbearing, and cattle litter appeared. A higher level of abstraction was characterized by the images of wisdom and mind, the creative principle, and the thunderer. The image under study demonstrates the stability of its function as a patronage of the fruit-bearing forces of nature, dating back to ancient times. During the Bronze Age, the prototype was enriched with the new idea of the reincarnation cycle of the human soul and the pathos of immortality. The patriarchy promoted the emergence of male images of spirits-masters of the earth later to be assigned the role of innovative “cultural creations” in the bosom of the earth. The final shape of the anthropomorphic image of the mistress of the earth was formed only in the early twentieth century due to the widespread collectivization in the USSR

Сатанар М. Т. Образ духа-хозяйки земли в эпосе олонхо. Часть 3: Путь эволюции // Языкии фольклор коренных народов Сибири. 2024. N 1 (Вып. 49). С. 82–91. DOI 10.25205/2312-6337-2024-1-82-91
DOI: 10.25205/2312-6337-2024-1-82-91

Войдите в систему, чтобы открыть документ

Вам будет интересно